25 lat Fundacji Nasza Ziemia i Akcji Sprzątanie świata - Polska :: 1994-2018 Sprzątanie świata - Polska 2018. Akcja jubileuszowa. Eko Odkrywcy 6 facebook Strona Miry

Trwa rejs pod banderą "Wpłyń na czyste Mazury"

Minął właśnie drugi tydzień odkąd jacht pod żaglami „Wpłyń na czyste Mazury” wpłynął na Szlak Wielkich Jezior Mazurskich. Czas na małe podsumowanie tego, co się w tym czasie wydarzyło.

W niedzielę, 20 lipca załoga w nowym składzie wystartowała z Giżycka. Nowi załoganci przywieźli ze sobą profesjonalny zestaw do badania wody. Jezioro Niegocin według naszych oznaczeń wypadło całkiem dobrze. Nie zostały przekroczone azotany (NO3) oraz fosforany (PO4), a tem. wody wynosiła 24C. Im wyższa tem. wody oraz zawartość związków azotu i fosforu tym szybkość eutrofizacji wzrasta. Na podstawie obserwacji stwierdziliśmy minimalny zakwit wody. Po dotarciu nad jezioro Boczne zabraliśmy się do sprawdzania stanu wody. Wyniki okazały się jeszcze lepsze niż w jez. Niegocin. Woda była ogólnie jeszcze czystsza,odczyn pH jest niższy, a wszelkie formy azotu i fosforu nie zostały przekroczone. Woda zachęcała do kąpieli, chcielibyśmy utrzymać ten stan jak najdłużej. Spróbujecie?
Wieczorem dotarliśmy do przystani Leśna Keja ulokowanej na zadrzewionym cyplu w pobliżu miejscowości Bogaczewo w powiecie giżyckim. Nasza załoga wytrwale promowała ideę odpowiedzialnej turystyki i przypominała żeglarzom, że wszyscy mamy wpływ na stan środowiska. Rozdawaliśmy poradniki Turysto szanuj środowisko i mapki - naklejki oraz tłumaczyliśmy na czym polega proces eutrofizacji.

W poniedziałek 21.07 wyruszyliśmy z przystani Leśna Keja w stronę zatoki Szymoneckiej, a następnie jez. Tałty. Nasza niebieska żaglówka przepłynęła przez jezioro Boczne, Jagodne, Szymoneckie, Szymon aż do jez. Tałty i Tałtowisko przez kanały: Szymoński, Mioduński, Grunwaldzki oraz Tałcki. Późnym wieczorem dotarliśmy do campingu Kokoszka.

Podczas dłuższego pobytu w przystani Kokoszka nad jez. Tałty odwiedził nas Prezes Fundacji Nasza Ziemia - Sławek Brzózek. Miała miejsce burza mózgów całej załogi na temat planowanego wydarzenia ns zaśmieconej wyspie - Czarci Ostrów. W związku z zaobserwowaniem dużej ilości odpadów na wyspie Czarci Ostrów na jeziorze Śniardwy, na które załodze zwracali uwagę także turyści, we wtorek 29 lipca, o godzinie 12:00 planowana jest akcja sprzątania wyspy.

Wykwalifikowany personel laboratoryjny przeprowadził kolejne badanie wody. Wyniki z jez.Tałty wyszły identycznie jak z jez. Bocznego. Wyniki oznaczeń fizyczno- chemicznych w jez. Tałty były bardzo zbliżone jak w jez. Niegocin oraz Boczne, tzn. wykazywały bezpieczny poziom biogenów (związki azotu i fosforu).
W Campingu Kokoszka do naszego projektu przyłączyło się 7 załóg, m.in. Załoga jachtu "Jaśko", Załoga z Żyrardowa, a nawet załoga z Kaliningradu.

Nie ograniczaliśmy swoich działań podczas Rejsu tylko do edukacji ekologicznej - prowadziliśmy także badanie postaw i świadomości ekologicznej turystów i żeglarzy w zakresie ochrony środowiska. Dotychczas zebrane wyniki dają do myślenia:
- blisko połowa (45%) ankietowanych na pytanie: Czy Pani/Pana zdaniem turyści odwiedzający Mazury dbają o ochronę środowiska odpowiedziała, że NIE
- większość ankietowanych wskazała: biwaki, sporty motorowodne, żeglarstwo jako aktywności, które mają największy negatywny wpływ na środowisko
- ankietowani wskazywali także na brak w Polsce kultury dbania o dobro wspólne, lenistwo, egoizm oraz brak odpowiedniej edukacji ekologicznej, jako przyczyny zanieczyszczenia wód i zaśmiecenia Mazur

W czwartek 24.07 dotarliśmy do ekomariny w Rynie. Żeglarze i turyści w ekomarinie przywitali nas bardzo życzliwie. Od 18.00 można było wziąć udział w naszym happeningu związanym z Mazurską Wstęgą. Turyści i mieszkańcy z ochotą przyłączyli się do naszej akcji oraz dorysowywali na Mazurskiej Wstędze kolejne elementy czystych Mazur.
Bandery: Do naszej projektu "Wpłyń na czyste Mazury" dołączyły 3 załogi: jedna z Fromborka i Radomia oraz dwie z Krakowa.

W piątek 25.07 przeprowadziliśmy oznaczenia fizyczno-chemiczne wody jeziora Ryńskiego. Związki fosforu zostały lekko przekroczone, a nawet ich niewielka ilość prowadzi do przyspieszenia eutrofizacji. Woda była mętna, występował zakwit, a pH było powyżej 8. Przy brzegu występował włosienicznik krążkolistny, który lubi jeziora eutroficzne.

Dodatkowo, w różnych częściach miasta rozwiesiliśmy nasze plakaty dotyczące akcji sprzątania wyspy Czarci Ostrów na jez. Śniardwy we wtorek 29.07 o 12. Zachęcamy do drukowania i wieszania plakatów by jak najwięcej żeglarzy wiedziało o naszym wydarzeniu.
W piątek wieczorem, nasza niebieska żaglówka "Wpłyń na czyste Mazury" dobiła do wioski żeglarskiej w Mikołajkach.

W sobotę 26 lipca odbyła się kolejna impreza z cyklu 7 Cudów Mazur, która towarzyszyła regatom eliminacyjnym Żeglarskiego Grand Prix o Puchar 7 Cudów Mazur. W specjalnie stworzonych strefach kibica, odwiedzający będą mogli skorzystać z licznych atrakcji, m. in. wziąć udział w działaniach edukacyjnych naszej Fundacji :)
Odwiedzający mieli okazję dowiedzieć, czym jest eutrofizacja i w jaki sposób możemy temu niebezpiecznemu zjawisku zapobiegać.  Chętni mogli sprawdzić swoją wiedzę z zakresu znajomości wodnych gatunków ryb i ssaków, biorąc udział w Wodnym Kole Fortuny. Nagrodą dla wszystkich uczestników były torby bawełniane, które można było samodzielnie przyozdobić w oparciu o grafikę Pana Andrzeja Pągowskiego.

Następnie zaprosiliśmy wszystkich do udziału w happeningu plastycznym – na wielkiej wstędze błękitnego materiału można było stworzyć własny obrazek, z dedykacją dla czystych Mazur. Happening poprowadzili dla nas załoganci rejsu, Justyna i Ewa. Do malowania włączył się nawet Burmistrz Mikołajek - Pan Piotr Jakubowski. Sympatię dla Mazur deklarowali młodsi i starsi z różnych zakątków Polski i nie tylko (na wstędze podpisali się nawet turyści z Niemiec).

Nasza ekipa wzięła nawet udział w regatach o puchar 7 cudów Mazur. Wszystko dla czystych jezior :)

Zwiedzając naszą wystawę plenerową można było również zapoznać się z zasadami odpowiedzialnej turystyki. Dla wszystkich przygotowaliśmy Poradniki turystyczne Turysto - szanuj środowisko oraz mapy - naklejki z informacjami o punktach zrzutu ścieków na Mazurach. Prowadzona była Ekosonda, dzięki której Fundacja wspólnie z kampanią 7 cudów Mazur bada świadomość ekologiczną turystów.

Dla tych, którzy zobowiązali się przestrzegać zasad odpowiedzialnej turystyki, oddawać ścieki tylko w wyznaczonych miejscach i nie śmiecić, czekały również piękne niebieskie bandery. W Mikołajkach dołączyły do nas 2 zalogi.

Zapraszamy do obejrzenia naszej galerii.

Szczegóły działania będą pojawiały się na bieżąco na stronie projektu na facebooku: www.facebook.com/wplynnaczystemazury

Naszą akcję wspiera Gmina i Nadleśnictwo Pisz! Przypłyniecie? :)