zapisz30akcja

 

Åšmieci bez komercji

Gmina nie ma możliwoÅ›ci prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci stricte komercyjnej w dziedzinie gospodarki odpadami, nastawionej na wypracowanie zysku z opÅ‚aty „Å›mieciowej” - przypomina prezes RIO w Zielonej Górze Ryszard ZajÄ…czkowski.

Ostrzega przy tym, że niedoszacowanie przez gminę stawek obciąży jej budżet.

Niedawno informowaliÅ›my za warszawskÄ… RIO, że uchwaÅ‚a w sprawie wyboru metody ustalania opÅ‚aty „Å›mieciowej” musi okreÅ›lać też stawki tej opÅ‚aty. RIO w Zielonej Górze ma odmienne zdanie. SkÄ…d takie rozbieżnoÅ›ci?

Ryszard Zajączkowski, prezes RIO w Zielonej Górze: Jest to kwestia interpretacji przepisów. Gdyby przepis nie budził wątpliwości to pewnie takich rozbieżności by nie było. Kolegium przyjęło, że uchwały w sprawie metody obliczania opłaty oraz stawek mogą być podejmowane niezależnie. Ważne jest, aby zostały podjęte w ustawowym terminie.

Czy Krajowa Rada RIO nie powinna w takim razie przyjąć jednej wykładni dla całego kraju, żeby gminom ułatwić zadanie?

- Krajowa Rada RIO nie ma władczego przełożenia na kolegia izb. Rozstrzygnięcia poszczególnych izb weryfikuje jedynie sąd administracyjny. Natomiast Krajowa Rada podjęła duży wysiłek w celu ujednolicenia zakresu właściwości RIO w kontekście ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Stąd uchwała Krajowej Rady określająca wykaz aktów objętych nadzorem izb w zakresie wspomnianej ustawy.

Oprócz kwestii proceduralnych wiele trudności sprawia gminom kalkulacja opłaty śmieciowej. W nowym systemie gmina praktycznie nie może zarobić na wpływach z tej opłaty? Jednocześnie nie może założyć, że część mieszkańców nie będzie jej płacić?

- Uważam, że na dzień dzisiejszy będzie bardzo trudno precyzyjnie oszacować koszty i stawki, żeby idealnie odpowiadały potrzebom w tym zakresie.

Poza tym w przypadku zagospodarowania odpadów komunalnych nie ma takiej kategorii jak zysk lub zarobek gminy. SamorzÄ…d nie ma możliwoÅ›ci prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci stricte komercyjnej w tym zakresie, nastawionej na wypracowanie zysku z opÅ‚aty „Å›mieciowej”. Grozi to na pewno tym, że jeżeli gmina źle oszacuje opÅ‚atÄ™ to bÄ™dzie musiaÅ‚a pokryć te wielkoÅ›ci, które siÄ™ nie zbilansujÄ… - z wÅ‚asnych Å›rodków.

A co jeśli stawki zostaną przeszacowane?

- Przyjęliśmy, że w takim przypadku środki przejdą na następny rok budżetowy, zwiększą nadwyżkę lub pomniejszą deficyt do budżetu gminy. Powtarzam tutaj nie ma mowy o zysku gminy.

Czy w takim razie samorząd będzie mógł podwyższyć stawkę opłaty w trakcie roku?

- Czy bÄ™dzie tu dziaÅ‚ać ogólna zasada jak w przypadku podatków i opÅ‚at lokalnych – należy ten problem dokÅ‚adnie przeanalizować. OpÅ‚ata ta przecież nie ma charakteru rocznego. Kolegium naszej Izby nie zajmowaÅ‚o w tej sprawie jeszcze stanowiska. Opublikujemy je niezwÅ‚ocznie.

Skąd więc gmina ma wiedzieć jak dobrze policzyć opłatę, skoro nie ma doświadczeń i żadnego punktu odniesienia?

- Rzeczywiście jest to nowa sytuacja dla wszystkich. Jestem realistą i zdaję sobie sprawę, że gminy czeka ogrom czynności, ale też obiektywnych okoliczności, które mogą wpływać na wynik końcowy, jeśli chodzi o doszacowanie wysokości stawek.

Wydaje się więc, że dopiero doświadczenia zdobyte przez gminy w kolejnych latach spowodują, że przyszłe kalkulacje stawek będą bardziej precyzyjne.

Czy do Rio w Zielonej Górze trafia dużo zapytaÅ„ o nowÄ… ustawÄ™ „Å›mieciowÄ…”?

- Oczywiście jest wiele niejasności, które staramy się wyjaśniać na bieżąco. Natomiast w naszym województwie staraliśmy się zareagować dość szybko i o nowych przepisach zaczęliśmy mówić już w kwietniu. Do tej pory zrobiliśmy dwa szkolenia z tej ustawy. Mieliśmy też spotkanie z Zrzeszeniem Wójtów i Burmistrzów Województwa Lubuskiego.

Chciałbym jednak podkreślić, że jako RIO nie czujemy się odpowiedzialni za cały system, a jedynie za część finansową, a więc za uchwały, które mamy w trybie nadzoru oraz inne kompetencyjne kwestie, związane np. z twierdzeniem, że związek gmin może pobierać opłaty.

A może?

- Przyjęliśmy zasadę, że skoro gminy stanowią o związku, a więc wchodzą w jego skład, to transfer środków powinien następować bezpośrednio do związku. Taką regulację powinien zawierać statut.

Spodziewa się Pan, że tego typu niejasności będzie więcej?

- Bezsprzecznie wątpliwości będzie wiele. Nie jest jednak możliwe, aby nowa regulacja, która praktycznie stanowi o nowym porządku w samorządach i to zarówno po stronie dochodowej, jak i wykonawstwa, nie nastręczała żadnych trudności. Byłbym wielkim optymistą gdybym uważał, że obejdzie się bez żadnych komplikacji. Ważne jest jednak, żeby w miarę wcześniej te wątpliwości rozwiewać.

Źródło: PAP - Serwis Samorządowy

Więcej na temat ochrony środowiska i racjonalnej gospodarki na www.recykling.pl.

Fundacja Nasza Ziemia zaprasza od stycznia do maja 2013 roku na cykl bezpÅ‚atnych szkoleÅ„ dla samorzÄ…dowców i firm odbierajÄ…cych odpady komunalne, z zakresu nowego systemu prawnego w gospodarce odpadami komunalnymi . Szkolenia sÄ… częściÄ… projektu edukacyjno – informacyjnego pod nazwÄ… „Segreguj odpady – to siÄ™ opÅ‚aca”, realizowanego przez Rekopol OrganizacjÄ™ Odzysku S.A. i dofinansowanego ze Å›rodków Narodowego Funduszu Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej. Aby otrzymać wiÄ™cej informacji o szkoleniach proszÄ™ kontaktować siÄ™ z FundacjÄ… Nasza Ziemia na adres: weronika.kucinska@naszaziemia.pl oraz wysyÅ‚ać zgÅ‚oszenia na adres: szkolenia@naszaziemia.pl.

 

Archiwum aktualności

2024 1 2 3

2023 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2022 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2021 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2020 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2018 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2016 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2015 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2014 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2013 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2012 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2011 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2010 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2009 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2008 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2007 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2006 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2005 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2004 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2003 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2002 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12