Fundusz Naturalnej Energii EkoOdkrywcy5 Nie ma śmieci - są surowce! Sprzątanie świata - Polska 2017 Strona Miry

Era nowych samolotów

Według prognoz, w roku 2035 w powietrzu ma latać dwa razy więcej samolotów niż obecnie. Z myślą o tym prowadzone są dla NASA badania nad aeroplanami nowej generacji – podaje gazeta.pl.

Sylwetki samolotów pasażerskich nie zmieniły się praktycznie od 50 lat - zauważa Ed Greitzer z Massachusetts Institute of Technology. Pracuje on w zespole, który na zlecenie NASA opracowuje nowe modele samolotów poddźwiękowych (poruszających się z prędkością mniejszą niż 1225 km/h). Głównymi wymaganiem Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej było ograniczenie spalania paliwa o 70 proc. i emisji tlenków azotu o 75 proc. Dodatkowo nowe samoloty mają korzystać z krótszych pasów startowych.

Zespół badawczy MIT opracował dwa modele, D (double bubble) i H (hybrid wind body). Pierwszy ma zabierać na pokład 180 osób, tyle co współczesne samoloty typu Boeing 737. Najbardziej widoczne zmiany w projekcie dotyczą budowy samolotu. Tradycyjny, pojedynczy kadłub zastąpiono dwoma, połączonymi jak dwie bańki mydlane (stąd double bubble). Skrzydła w nowym modelu są większe i cieńsze niż w maszynach latających obecnie. Kolejną zmianą jest położenie silników. Obecnie rozmieszczane są zazwyczaj (choć nie zawsze) na skrzydłach, w propozycji MIT znajdują się z tyłu samolotu.

Zmniejszenie zużycia paliwa miałoby być zasługą przede wszystkim zastosowania techniki BLI (Boundary Layer Ingestion). Wprowadzone oszczędności w zużyciu paliwa skutkowałyby redukcją średniej prędkości samolotu, double bubble miałby latać 10 proc. wolniej. Strata czasu pasażerów powinna jednak zostać złagodzona łatwiejszym, a co za tym idzie, również i szybszym, wchodzeniem i wychodzeniem pasażerów z maszyny.

Dodatkową zaletą modelu D jest to, że możliwe byłoby jego wprowadzenie bez znacznych zmian w istniejącą już infrastrukturę lotniczą (porty lotnicze, hangary). MIT z myślą o stopniowej adaptacji zmian przygotowało obok modelu głównego, wersję light, którą można wprowadzić w życie wcześniej. W tej wersji udało się ograniczyć zużycie tylko o 50 proc., ale przy jej budowie stosowano by silniki i stopy aluminium używane obecnie.

Model H "hybrid wind body" zaprojektowano z myślą o zastąpieniu samolotów dalekiego zasięgu (takich jak Boeing 777), które mogą zabrać na pokład 350 pasażerów. W tym przypadku sylwetka samolotu jeszcze bardziej odbiega od tradycyjnych jumbo-jetów. Cała maszyna ma mieć kształt jednego trójkątnego skrzydła. Odpowiednie wyważenie modelu umożliwiło pozbycie się długiego ogona. W modelu H planuje się zastosować system większej liczby małych silników odrzutowych. Pracownicy MIT przyznają jednak, że "hybrid wing body" wymaga jeszcze dopracowania, aby sprostać wymaganiom NASA.

Na zlecenie NASA nad modelami samolotów nowej generacji pracują również Boeing, GE Aviation, Northop Grumman. Dodatkowo Boeing i Lokheed Martin opracowują również prototypu maszyn ponaddźwiękowych.

Źródło: ekonews.com.pl

 

Archiwum aktualności

2018 1 2 3 4

2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2016 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2015 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2014 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2013 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2012 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2011 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2010 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2009 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2008 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2007 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2006 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2005 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2004 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2003 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

2002 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12